Kandy, dag 2, edelsteenmuseum, de botanische tuin en de tempel van de tand in het water gevallen...

7 juni 2018 - Kandy, Sri Lanka

Bij het openen van de gordijnen vanochtend was het al duidelijk dat het vannacht geregend had. Geen probleem want alles frist er heerlijk van op. Lekker naar het ontbijt en toen klaar voor de eerste excursie. In de lobby zagen we dat het wel erg donker en nat bleef. Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en door de regen de bus in gedoken. Manu opperde om eerst naar het edelstenenmuseum te gaan omdat we daar binnen zouden zijn en dan met een beetje mazzel zou het daarna droog genoeg zijn voor de botanische tuin. In het museum werd eerst een film gedraaid over de winning van edelstenen. Ook hier zag je weer de eerbied die de Srilankanen voor de natuur hebben. Die delving is echt een zwaar klusje. Daarna naar de werkplaats waar de sieraden gemaakt werden en toen op naar de...... je raadt het al, de ruimte waar 20 man personeel staat om je van dienst te zijn bij de aanschaf van een hebbedingetje.... erg oneerbiedig gezegd want er lag allerlei prachtigs in de toonbanken. Nergens een prijs bij, dus ik kreeg al weer de kriebels. Terug naar de bus dus maar. Toch moesten we heel lang wachten totdat het hele gezelschap weer compleet was. Er waren toch nog heel wat medereizigers die een ring of ketting hadden aangeschaft en nog behoorlijk, tot wel 40% van de prijs hadden afgekregen. De prijzen varieerden van € 60,00 voor een zilveren ring met maansteen, tot € 100, 00 voor een ketting met een druppel van aquamarijn. Dat zijn dan toch niet van die beroerde prijzen. Aangezien we Danielle nog iets voor haar eindexamen willen geven, gaan we morgen toch nog maar even terug naar die winkel om te kijken en misschien nog een mooie ring voor haar te kopen.

Na het museum door naar de botanische tuin. Manu had 20 grote parapluus geregeld, dus door de stromende regen naar de entree. Pittige buien wisselden af met drogere momenten. Toch was het de moeite waard. Prachtige eeuwenoude bomen, bijzondere olifantvoet bomen, dubbele kokosnootbomen, de prachtigste bloemenstruiken die je bij ons alleen in een gekweekte vorm van ca. 20 cm. hoog kan kopen, staan daar met ca. 2 mtr. Hoog. Op een gegeven moment was het erg druk in de lucht met vogels. Waren het vleermuizen van ca. 40 cm. vleugel spanwijdte. Het leken er honderden, vliegend of hangend aan takken. Volgens Manu zaten er echter honderdduizenden. Het deed me denken aan de film "Birds" van Hitchcock. Ze eten alleen fruit, maar toch.....brrr. Om 12:00 uur zouden we weer verzamelen in het restaurant van de tuinen, maar het begon toch te gieten, niet normaal meer. Nog even gewacht onder het genot van een bakje cappucino (de eerste behoorlijke bak koffie in Sri Lanka, ze drinken hier overal Nescafe oploskoffie, niet te zui...).  Na 20 minuten werd het droger en konden we weer richting bus, terug naar het hotel.

Om 15:30 weer verzamelen voor de excursie naar de tempel van de tand. Ondertussen konden we even lunchen in het hotel, douchen, slapen of waar je maar zin in had. Het begon echter steeds harder te regenen. Nu weten we pas echt wat "het regenseizoen" inhoudt. Erwin heeft genoten😕, hij was de enige. Om 15:30 stonden we allemaal in de lobby op Manu te wachten, vertwijfeld of het wel door zou gaan. Manu vond het echter niet verstandig om te gaan en stelde uiteindelijk voor om de excursie naar morgenochtend uit te stellen, op onze vrije dag. Niet iedereen was daar blij mee, want daar gaat je uitslaapdag weer, maar Manu middelde, dus nu gaan we om 9:00 vertrekken, bietje uitslapen.... met 8 medereizigers hebben we in de bar een kaartspel gedaan, iets met koeienvangen. Heel leuk en weer lekker gelachen.

Net weer door het buffet van het diner gestruind, had me voorgenonen geen toetjes meer te eten, maar de kok speelt vals. Hij maakt die desserts iedere dag mooier en lekkerder. Daar kan toch niemand tegen op? Toen we de drankjes gingen afrekenen vertelde Ab (een alleenreizende medereiziger (kan dat?)) dat hij morgen 70 wordt. Tja, dat laten we natuurlijk niet zomaar voorbijgaan. Even last minute geregeld dat hij morgen een mooi versierde stoel aan het ontbijt krijgt en dat er 's avonds een taart met een kaarsje voor hem gebracht wordt. Hopelijk vindt hij het leuk.

Nu is het tijd om tanden te poetsen en mijn nachtgewaadje aan te trekken, truste!

1. Marja:
    7 juni 2018
    Ziet er allemaal weer prachtig uit hoor. Jammer van die regen maar kan ook lekker opfrissen! Die edelstenen museum klinkt alweer prachtig. Ik vind dat soort dingen echt om te kwijlen.... zou ook iets ervan willen hebben. Maar die vleermuizen... brrrrr. Daar moet ik niets van hebben. Ze eten je dan wel niet maar ze kunnen volgens mij wel hondsdolheid met zich mee brengen 🦇🦇🦇
    Wat leuk dat jullie een klein beetje feest maken voor de man die 70 wordt. Zal hij vast wel leuk vinden anders zou hij het niet zeggen toch? Ik hoop wel dat het morgen beter weer is zodat jullie nog wat kunnen zien en anders gewoon lekker uitslapen 🛌💤💤