Kandy, Dambulatempel en de kruidentuin

6 juni 2018 - Kandy, Sri Lanka

Vanochtend was het weer aanpoten. Koffers zouden om 7:15 bij de hotelkamer opgehaald worden, daarna snel ontbijten en de hort op richting de Dambulla grottempel. Manu vertelde gisteren dat het een stijle trap uitgesleten in de rotsen zou zijn. Toen ik opstond had ik al een knallende koppijn en spierpijn in mijn hele lijf. Pietsie grieperig. Weinig geslapen vanwege een dichte neus. Maar dat mag de pret niet drukken. Alleen toen ik bedacht dat ik dat stijle trappetje zou moeten opsloffen, leek me dat toch geen aanlokkelijk idee. Dus Danielle en Erwin weer alleen naar boven met de rest van de groep. Gelukkig hebben ze een boekje van de tempel voor me meegenomen, dus ik kan mooi zien wat ik gemist heb. Een mooie, kleine sierlijk beschilderde tempel. Ik moet zeggen, zo langzamerhand hoor ik meer mensen hoesten en niezen in de bus, tja.... mijn naam is haas, ik weet nergens van😋. Heb tenslotte zelf ook die bacterie van iemand overgeproest gekregen. Maar het zou dus heel goed kunnen dat ik over enkele dagen de enige ben die nog aan een excursie deel kan nemen omdat dan de rest van de bus gevloerd is door griepverschijnsele, lalalala.... oh, soms ben ik zo gemeen😂.

Goed, na de tempel weer op weg naar een kruidentuin. 31 mensen over een smal pad achter 1 gids aan. Wij vormden de achterhoede, dus konden niets verstaan. Moeten Manu hier nog even over in de houtgreep nemen. De krentenkakker had de groep moeten splitsen en 2 gidsen moeten inhuren. Enfin we kregen uiteindelijk nog een demo van alle goedjes en smeersels die je van alle kruiden kan maken. Voor werkelijk alles is er iets bedacht. Zelfs voor het feit dat je dan beter kan "boemsen".... he? Wat zegt ie nou?? Wel domme toerist als je dat niet begrijpt doe ik het wel ff voor, en de demonstrant begint ritmisch met zijn onderlijf te schudden... ehhh....laat maar! In het winkeltje staan alle producten en specerijen uitgestald, uiteraard tegen hele commerciele prijzen. Erwin heeft alleen een hele sterk riekende citronella olie gekocht in de hoop dat dat wel helpt, want die krengen van muggen hier zijn inmiddels immuun voor deet geworden. Ze prikken door je kleding heen, ondanks flink gespoten anti muggenzooi. Verder kan ik weerstand bieden aan al die smeersels waarvan ze beweren dat je er 10 jaar jonger uit gaat zien en de pillen waarvan ik 20 kg. ga afvallen. Daarentegen zit er wel een goed restaurant bij waar we lunchen. De meesten gaan weer voor een buffet maar mij wordt het teveel en ik kies een omelet met ham, kosten € 2,00. Denk niet dat je voor het geld een omeletje moet kiezen, want het buffet kost € 4,00. En je kan je bord zo vaak opscheppen als je wilt. Er zijn dus echt mannen bij die dan tussen de middag wel 3 volle borden eten.

Na een dikke file door Matele, een lelijke stad die grotendeels bevolkt wordt door Islamieten doorgereden naar het aangenzende Kandy. Tot nu toe nog geen goede indruk van de stad gekregen, lijkt erg druk. Wel iets minder armoedig dan Matele maar het scheelt niet veel. Morgen maar eens goed rondkijken want we blijven hier 3 dagen. Het hotel is wel heel mooi. Goede kamers. We werden vanmiddag verwelkomd met een heus Sri Lankaans dansoptreden. Veel trommels, houterig beenwerk maar dan wel weer sierlijk armen- en handenwerk erbij. 5 kwartier was net mooi genoeg zal ik maar zeggen.

Net heerlijk gegeten. Dessertbuffet moeten ze echt verbieden, ik moet voor de terugweg 2 stoelen gaan reserveren, anders mag ik vast niet meer mee terug!

Nu ga ik slapen of zoiets, Erwin ligt al weer te ronken. Ze hadden ook iets tegen snurken in de kruidentuin, toen we er echter iets van konden proeven was het zoooo smerig, dat kon ik Erwin niet aandoen... ik geef hem straks wel een liefkozende por!

b.t.w.> de blog van gisteren heb ik weer aangevuld en kunnen publiceren.

1. Marja:
    6 juni 2018
    Hebben ze soms allemaal last van hooikoorts? Maar het is net wat je zegt: jij hebt het ook van iemand gekregen hoor. Een beetje kip en ei verhaal 🐣. Wie was er het eerste? 😤🤧. Maar wel fijn dat jullie nu 3 dagen even op 1 plek zijn. Even tot rust komen toch?
  2. Marja:
    6 juni 2018
    Vraag nog eens naar dat snurk spul. Misschien lekker in de vla of zo? Wel waardeloos van die vele muggen hoor. En gewoon lekker genieten van de toetjes! Als je terug bent ga je gewoon weer fietsen en wandelen. Komt het vanzelf weer goed.