Bandarawela, de theeplantage, de trein en ons koloniale hotel

9 juni 2018 - Bandarawela, Sri Lanka

Om 5:50 gaat de wekker. Fris en fruitig spring ik mijn bed uit......... hahaha, niet dus. Alhoewel we als rondreizend circus al aardig wat gewend zijn is dit toch wel heel erg vroeg. Douchen, koffers op de gang en ontbijten. Dan de bus in, iedereen is blij om uit het zeer drukke en stoffige Kandy weg te mogen. We zijn net op weg richting de bergen als Charlotte ziek wordt. Ze moet snel de bus uit met spuugzak en al. Even later komt ze terug naar binnen maar een kwartier later is het weer raak, tot drie keer aan toe. Daarna probeert ze wat te slapen. Echt sneu voor haar. Toch redt ze het verder wel weer. Onderweg in de prachtige bergen zien we de ene na de andere waterval. Dat is het voordeel van het regenseizoen. We rijden door enorme uitgestrekte theeplantages, en zien veel hardwerkende theepluksters. Ze verdienen ca. € 10,00 per dag, maar daar moeten ze wel minimaal 18 kg. voor plukken, anders wordt het loon minder. De bus kruipt de berg op, ik denk dat we ca. 30 km. per uur rijden. Ik film er nog een stukje van, je krijgt de neiging om uit te stappen en een stukje te duwen. Manu verteld nog dat de plantages zijn ontstaan tijdens de Engelse overheersing. Om grondgebied te veroveren hebben ze aardig wat ravage en elkende veroorzaakt. Grond ingenomen ca. 1200 olifanten een kopje kleiner gemaakt en ze verwachtten dat de Sri Lamkanen tegen hongerloon voor ze zouden werken. Er ontstond dan ook veel verzet. Later besef ik dat Manu niets heeft gezegd over de Nederlandse invasie, zou dat uit beleefdheid zijn? Zulke lekkertjes waren wij natuurlijk ook niet....Dan komen we bij een theeplantage waar we een rondleiding krijgen, en een kopje witte en een kopje zwarte thee. De witte zit niet veel smaak aan. Later in het winkeltje kopen we nog een milde en een sterke doos echte blacktea. Het blijkt dat de thee die wij in zakjes kopen de afvalrommel is die met wat geur en smaakstoffen tot aardbeien thee of wat dan ook gefabriceerd wordt. Nou moe😭.

We komen door een schattig stadje, Nurawela Elyia, met een heuse paardenrenbaan en let op....1 van de 3 golfbanen die Sri Lanka rijk is. Echt, Spaarnwoude is zo 2017😅🏌️‍♂️.

Verder met de bus naar het vertrekpunt van de trein. Er staat een grappig oud stationnetje, eigenlijk is alles er oud. Maar we hadden gereserveerde plaatsen in de 3e klasse. Het was ern prachtige reis door een hele mooie natuur, de bergen zijn hier tot aan de top begroeid net de mooiste bomen. Echt een aanrader, ondanks het natte en nevelige weer. Er was vandaag geen tijd voor een lunch, dus iedereen had wel iets van koekjes, crackers o.i.d. meegenomen en er werd volop met elkaar gedeeld. Het leek wel of we op schoolreisje waren. Na de treinreis een stukje lopen naar ons nieuwe hotel in Bandarawela. Het stamt uit de koloniale tijd en is ontzettend gedateerd. Het heeft wel iets grappigs, maar toch ben ik blij dat we hier maar 1 dagje zitten. Het is hier best wel frisjes dus we moeten een vestje aan. Danielle en ik zitten nu lekker in de lobby, ik aan een best wel redelijke cappucino, Danielle probeert zich door een niet lekkere ice tea te worstelen. Het is nu bijna 17:20 en we eten pas om 19:30. Danielle heeft ontzettende zin in iets van chocolade. Misschien ga ik zo maar even met haar op zoek naar een supermarkt, ik "offer"  me wel weer op.... Snoepgoed is hier trouwens ontzettend duur, waar veel van die Sri Lankanen zo'n tandeloos, vies mondje aan overhouden, geen idee, maar van de snoep zal het niet zijn, dat is bijna niet te betalen.

De grootste inkomstenbron van Sri Lanka is trouwens de kledingindustrie. Ze exporteren veel kleding, maar hebben wel last van b.v. Bangladesh. In Sri Lanka is het gemiddelde loon van een naaister ca. € 400,00 en er wordt geen gebruik gemaakt van kinderarbeid, wat in Bangladesh wel nig bet geval is. Op dit gebied zijn ze dus wel goed bezig. Dan is daarna de grootste inkomstenbron de nieuwe wereld, dus software ontwikkeling, assembleren van auto's e.d., daarna komt de export van Ceylonthee en daarna het toerisme. Aardig weetje toch?

Morgen gaan we weer vroeg op pad. 8:00 uur. Om 7:15 worden de koffers weer opgehaald. We gaan op een jeepsafari de wildernis in, op jacht naar olifanten, waterbuffels, apen, beren en krokodillen.

Nu ga ik iets met Danielle doen, bye, bye.

1. Marja:
    9 juni 2018
    Jullie maken weer wat mee zeg. Wat een reis! Maar volgens mij is jullie reisgezelschap top en hebben jullie veel aan elkaar! Leuk die safari morgen. Genieten!🐒🐂🐊🦏🐘🦍
  2. A.H. Bokhorst:
    10 juni 2018
    Ik hoop dat je iets heb kunnen neerschieten. Ik neem aan dat we daar wel een foto van te zien krijgen. Fijne reis verder, we wachten weer op de volgende!