Polonnaruwa en een jeepsafari door de binnenlanden

5 juni 2018 - Polonnaruwa, Sri Lanka

Vandaag een hele leuke en bijzondere dag gehad. Net een groot verhaal geschreven, maar zodra ik op publiceren drukte, was het verhaal verdwenen. Ik zal het morgen opnieuw schrijven, nu ga ik slapen. Wel alvast een paar foto's geupload.

5-6-2018

Nieuwe poging om de mooie dag in Polonnaruwa te beschrijven. Zoals gewoonlijk was het weer een vroegertje. We reden op de "snelweg" toen een tegemoet komende tuktukker hevig aan het seinen was. Meestal een teken dat er weer politie op de loer ligt, maar ditmaal stond er om de hoek een mannetjes olifant aan de kant van de weg. Onze chauff stopte direct voor een fotomomentje. Beetje chagrijnig kwam het beest dichterbij, waarop Manu zei: snel fotootje maak, want olifant kan aggressief worden. Dus snel maar weer verder, maar ik was toch als simpele ziel erg onder de indruk dat zo'n kolos bijna op aanraak afstand naast de bus stond. Via een fotostopje bij een prachtig groot Boedhabeeld op weg naar de ruinestad Polonnaruwa. Heel lang geleden😁(ben even kwijt hoe lang voor het jaar 0) was Anurhapuda voor ca. 1500 jaar de hoofdstad van Sri Lanka. Toen op een gegeven moment de toenmalige koning het daar niet veilig meer vond en een nieuwe hoofdstad stichtte, Polonnaruwa. De oude ruinestad bestaat dan ook uit overblijfselen van het oude paleis, inclusief een prachtig gelegen zwembad (nu leeg helaas). Een oud klooster en kloosterverblijven voor de monniken, een reusachtig grote stupa en wat kleinere. In de kleinere werd de as van de belangrijkste monniken bewaard (zal er nu ook nog wel liggen, denk ik). Tevens was er een rechtszaal. Dan denk je waarom zouden die vrome monniken nou een rechtszaal nodig hebben? Wel ze reden weleens een scheve schaats, en bij zo'n slippertje moest er toch vooral geboet worden. De hoogste boete bestond uit het feit dat ze verbannen werden. In die tijd een grote schande. We reden over het grote complex met een gehuurde fiets. Volgens onze gids Manu " een heel goed fieps met rem". Toch altijd weer fijn. Het waren zelfs fiepsen met muziek, zowel bij het trappen als remmen produceerden we allerlei gepiep. Maar het was erg leuk om te doen, zelfs in de brandende zon.

Na de lunch, wederom een buffet in een leuk restaurant in de rimboe, gingen de meesten van ons mee met een jeepsafari door de rijstvelden en verder het binnenland in. Echt een gave ervaring. We waren met 4 jeeps, wij zaten/stonden in de achterste. Gewapend met telefoon, fotocamera en tablet voor de foto's hadden we de grootste lol. Overal zwaaiende mensen en kinderen. Zo ontzettend idyllisch, badende kinderen en wassende vrouwen. Wat leek het er relaxed. We kwamen simpele huisjes tegen, maar ook de mooiste met 3 verdiepingen en een mooie auto voor de deur. Vandaag vertelde Manu dat een huis met 3 slaapkamers ca. € 50.000,00 kost. Meer naar de grote steden duurder en meer in de bush goedkoper. Onderweg hardwerkende mannen op de rijstvelden gezien, maar ook hardwerkende vrouwen die bakstenen maakten. Veel vogels, zoals pelikanen, ibissen, reigers en zelfs 2 toekannen. Eenmaal weer terug op de grote weg, stond de voorste jeep op zijn rem en stond er weer een wilde olifant in de struiken. De mannetjes leven gescheiden van de kudde, die bestaat uit vrouwtjes en kleintjes. Na ca. 2 km. weer op de rem en stond er een hele kudde bij een groot meer te drinken, het liep inmiddels tegen de avond. En na weer een aantal km. wederom een dikkerd aan de kant van de weg. Daarna had onze chauff blijkbaar veel tijd verloren en lag hij flink achter op de voorste 3 jeeps. Toen ging het gas er even op, jezoes, inhalen, gassen, voor de bocht, achter de bocht....wij af en toe gillen: dat past NIET! Nou, het pastte net..... Wat een schutter, maar hij bleef de hele tijd lief lachen, dus toch maar een fooi gegeven, we hadden tenslotte weer een geweldige dag gehad.

Nu ga ik proberen dit verhaal te publiceren, als het weer niet lukt, dan ....... wordt ik zoooo verdrietig😥😂

1. Marja:
    5 juni 2018
    Tja het is geweldig als alles werkt maar als dat niet werkt grrrrrr
    Maar leuke foto’s in ieder geval! En wel goed slapen hoor. We vinden al die verhalen natuurlijk geweldig maar we willen wel soms wel een dagje wachten hoor 😎😎😊😊😬😬
  2. A.H. Bokhorst:
    5 juni 2018
    Ik had er nachtwerk van gemaakt🤣🤣🤣.
  3. Marja:
    6 juni 2018
    Gelukkig nog gelukt om je hele verhaal te versturen! Wat een verhaal weer zeg. Prachtig en opnieuw heel beeldend!
  4. Lisa:
    8 juni 2018
    Jeetje Carola,wat een prachtig verhaal,je hebt het toch maar weer gered.Dat je dat allemaal kunt onthouden.Ook de foto"s zijn geweldig, leuk gezicht hoor.Toch begrijp je niet,dat daar zoveel mensen wonen.Hoe zouden die mensen over al die toeristen denken?Het is voor jullie een hele grote belevenis,dat geloof ik best,maar ik lig liever aan het strand in de zon.Maar ik vind het heerlijk dat wij van deze mooie vakantie mee genieten mogen.Ik ga ook elke dag kijken.Gisteren was er storing bij Ziggo,niets deed het meer.Geen telefoon,geen televisie,geen alarm.Maar voordat je dat in de gaten hebt,duurt het een hele tijd,dus iedereen dacht dat alles kapot was.Daarom zit ik nu pas te kijken op mijn computer en ik was blij dat alles weer in orde was.En nu is het pas Vrijdag ca 6 uur,ik heb net mijn boodschappen van Deka gekregen.Nu lieverds ik ga even wat eten.Geniet nog zoveel als je kunt,ik hoop dat je beter kunt slapen Carola.
    Nog heel veel plezier en tot de volgende keer.Liefs,mama