Het duurt even, maar dan heb je ook iets....

18 augustus 2022 - St Lucia, Zuid-Afrika

4 dagen lang geen Wifi, het is bar en boos🙃. Nu dus eindelijk weer een verslag. We zijn ergens 4 dagen geleden afgereisd naar eSwatini ( voormalig Swaziland). Onderweg weer een prachtige natuur gezien en veel velden met suikerriet. Suikerriet wordt nog met de hand geoogst. Wederom alleen maar gekleurde medeburgers op de plantage te zien die de zware klus mogen klaren. Geen idee of dat ooit nog zal veranderen.

Het was een bijzondere grensovergang bij Jeppe's Reef naar eSwatini. Eerst uitchecken bij de douane in Zuid Afrika, toen een dorpje, Matsuma cultural village, in niemandsland bezocht alwaar we de rondavelen bezochten en uitleg kregen over de gebruiken van de Swazies. Een chief mag meerdere vrouwen hebben. De eerste vrouw mag aangeven of ze de 2e vrouw accepteert of niet. Iedere vrouw krijgt een eigen ronde hut, waar ze met haar eventuele kinderen verblijft. De chief kondigt vooraf niets aan, wacht tot hij vermoed dat de kinderen slapen, loopt de hut van de door hem gekozen vrouw binnen en slaat een aantal keren met een stok op een paal, om aan te kondigen dat hij "zin" heeft. Hij gaat liggen op het bed en de vrouw komt vanaf de kinderkant op haar knieen naar het bed gekropen.......... Ik heb toch een donkerbruin vermoeden dat deze cultuur erg, erg lang geleden nog actueel was, maar niet in het heden. Ik ben er nog niet achter wat de waarheid is en ik kan zelfs niet zeggen dat het een  goed verhaal is đŸ„Ž. We hebben de binnenkant van een rondavel mogen betreden, waarbij de mannen eerst en de vrouwen pas daarna naar binnen mochten. Neuh... niet mijn ding dat gescheiden gedoe. Goed er trad een flinke dansgroep op en er werd gezongen en gedanst. Hierna op naar de grenspost van eSwatini. Weer lekker lang in de rij gewacht, de nodige stempeltjes gehaald, onze uitgeprinte covid vaccinaties laten zien en wallah we stonden in eSwatine. Vervolg in de bus door een prachtig groen landschap.  Verschil tussen arm en rijk blijft gigantisch maar toch leek het hier iets minder. Grappig dat er overal borden staan met "keep our city clean" maar ik heb nog nooit zoveel rotzooi zien liggen aan de wegkant als in ZA en eSwatini. Eileen vertelde dat de koning van eSwatini (Mswati III), 15 vrouwen en 37 kinderen heeft. Hij schijnt jaarlijks een nieuw jong ding uit te kiezen, of ze nu wil of niet. Hij heeft overal paleizen en huizen voor zijn vrouwen. Aan geld en bijbehorende corruptie dus geen gebrek. Wel een enorme tiran, geen fijn mannetje. Na een paar uur tuffen aangekomen in Mlilwane lodges in een natuurpark waar we in rondavelen (lemen hutten met een rieten dak) 2 nachten geslapen hebben. Het camp leek op een soort grote kinderboerderij met rondlopende impala's, antilopen en kleinsoortige dieren. Buiten het camp liepen de zebra's en gnoes, zoals bij ons de koeien rondlopen. We mochten er vrij wandelen, wel met inachtneming van voorzichtig gedrag. Terwijl Phillip en Erwin meededen aan een mountainbike tocht ben ik met Danielle een wandeling gaan maken naar een prachtig meer waar een stuk of 8 krokodillen hun domicilie hadden. Zonnebadend, zwemmend of genietend van een heerlijk vismaal. We hadden een paar mooie foto's geschoten en zagen  aan de overkant nog een paar flinke jongens aan de kant liggen dus togen we naar de andere kant om nog wat plaatjes te schieten. We staan wat te kletsen en horen opeens wat gerommel achter ons uit het water komen. Ik kan me niet heugen dat ik zo snel een sprint van 20 meter heb gemaakt.... even later nog een paar aapjes gespot, weer niet met een wit kontje. Wat wel bijzonder was is dat we vandaag apen met blauwe balletjes gespot hebben, echt geen grapje. Goed terug naar 4 dagen geleden. We hebben o.a. een trip gemaakt naar een dorpje op het park waar we gehuisd waren. Het wordt geleid door de enige vrouwelijke chief in eSwatini. Ze is 84 maar zit nog vol levenslust. Er worden 157 weeskinderen opgevangen, dus maar weer spulletjes gekocht en de fooienpot voor de zingende kindjes gevuld. We gaan er maar vanuit dat dat verhaal nu wel eens klopt😉. Terwijl ik dit verhaal schrijf zitten we al in St. Lucia waar we gelukkig weer wifi hebben. De stroom gaat om 19:00 uur uitvallen tot 21:30 , dus gaan we zo eten en nu nog even proberen dit verhaal te publiceren. Vanavond of morgen proberen het vervolg te schrijven.

1. Marja Bokhorst:
    18 augustus 2022
    Dat doen jullie weer goed hoor! Echt de bevolking helpen met de weeskinderen. Maar wat een engerd die Chief met het slaan op de stok en gaan die vrouwen dan onderling een nummertje trekken wie op zijn knietjes naar de Chief moeten om hem te behagen? Wonderlijk hoor en ik ben blij met ons nuchtere Nederland waar we gewoon kunnen zeggen dat we "hoofdpijn" hebben 😂😂😂
  2. Rob Valk:
    19 augustus 2022
    Cultuur moet je zuinig op zijn en in ere houden. Ik ben solidair, heb gelijk een stok gekocht en er 's-nachts mee op een paal geslagen. Helaas, geslagen en geslagen, maar er kwam niemand op haar knieën aangelopen. Wel werd er een paar keer geschreeuwd of ik met die kolere herrie kon ophouden. Het was midden in de nacht.
    Geen succes. Ik vraag mij af of ik iets verkeerd heb gedaan. Ik heb mij aan de instructies gehouden ........
    Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat 15 stuks op mijn leeftijd een beetje veel is, maar ja als er dan toch niemand komt ......
    Cultureel erfgoed proberen te bewaren, dan moeten ze ook wel een beetje meewerken, of had ik zelf last van hoofdpijn. All met all, I had some interesting encounters, so the culture experiments in the VN was successful afterall.
    You can book me within the UN framework. I have bin there several times within the UNDP Development Plan.
  3. Clair:
    19 augustus 2022
    Jeetje Rob, ik zal nog eens achter die instructie aangaan.... vervelend dat het na diverse pogingen toch niet lukt😉
  4. Marijke:
    20 augustus 2022
    Hallo, we weten niet hoe deze site werkt, maar de laatste 2 zinnen zijn niet door Rob geschreven!!
  5. Marja Bokhorst:
    21 augustus 2022
    Welke zinnen bedoel je Marijke? Volgens mij kunnen anderen geen zinnen bijvoegen 😜