Houten kop.....

13 augustus 2022 - Hazyview, Zuid-Afrika

Ik sta meestal vroeg op  maar je hebt vroeg en je hebt vroeg...... Vandaag was het retevroeg. De wekker ging om 3:50, om 4:30 kregen we een kop koffie of thee en ontbijtpakket mee en om 5:00 zaten we in de bus met flinke wallen onder de ogen. Hadden we gisterenavond een "zonsondergang drive", nu gingen we voor de "zonsopgang drive". Persoonlijk vond ik de zonsondergang het allermooiste moment, maar goed dat is natuurlijk niet waarvoor we naar ZA zijn gekomen. We wilden op safari om "The big five" te spotten. Gisteren kwamen we een heel eind en zagen de leeuw, de olifant en de buffel. Vandaag grote mazzel gehad en ook de neushoorn kunnen spotten, echter de luipaard was in geen velden of wegen te zien. Uren rondgetuurd door het hoge en droge struikgewas,  maar niets, noppes, nada. Op onze vraag of die wel ergens te spotten zou zijn knikte de ranger heftig zijn hoofd. Zeker, er zijn luipaarden, veel meer dan cheetahs, die kan je nauwelijks spotten want ze zijn schuw en ze zijn zeldzaam in het park. Oh? Maar wij hebben gisteren wel een cheetah gespot en op de camera vastgelegd. Wel... dan mogen jullie die ook als een van "the big five" meetellen. Dus, aldus, we zijn meer dan geslaagd met onze missie. En enige tijd later vinden we de grote cheetah zonnend boven op een hoop aarde. Echter voordat de camera gereed was, was de cheetah al dat gegluur zat, sprong van haar troon en verdween in  het struikgewas. Meteen bij binnenkomst stonden er twee kleine giraffen te grazen en later vonden we er nog enkele. Mijn dag kon niet meer stuk, ik vind het prachtige dieren. Verder vandaag nog de grootste arend van ZA op foto vastgelegd. De ranger leerde me een truc: hij hield het lensje van mijn mobiel tegen een glas van de verrekijker en dan krijg je een mooie close up! Ik probeerde het later zelf maar het is wel even oefenen. Verder tijdens een tussenstop waren we toe aan een kop koffie. Erwin  stond 10 minuten in de rij, was het zat en kwam weer teruggelopen: wat een dom systeem, ik ben er klaar mee! Zo, zo... en nu? Phillip zegt: ik ga wel in de rij staan. Enfin, zo'n 20 minuten later had hij 3 koffie mee terug. Je moet eerst in de ene rij om te betalen en daarna om de hoek van de kiosk in de volgende rij om je bestelling op te halen, logisch? Tijd om Eileen te raadplegen. Eileen: dat doen ze voor de apen.... Huh? Tja, want als ze aan dezelfde desk bestellingen opnemen en even later voor je neerzetten dan gappen ze alles bij je weg. Je bestelling krijg je dus bij een klein luikje om de hoek..... rotbeesten😇.

Verder spreek ik toch al leuk Zuid Afrikaans. Als het even lukt verander je "je" in "sie", b.v. kamermeissie, of lijssie. En verleden tijd gebruik je gewoon niet, je zegt: gisteren heb iek alles op een lijssie geschrijf..... simpel toch? En iedereen begrijpt je.  Weg met al die naamvallen, heden en verleden 😅.

Ik ga nu nog even een poging doen om foto's te uploaden. Morgen mogen we uitslapen, 7:00 ontbijt, 8:00 in die bussie!

1. Marja Bokhorst:
    13 augustus 2022
    Wat een mooie foto's weer. Gewoon sprookjesachtig. En het verhaal is uiteraard weer heel vermakelijk. En uitslapen tot 7:00 uur? Je moet er wat voor overhebben zullen we maar zeggen 😂😂😂