Anuradphura, dag 2

3 juni 2018 - Anuradhapura, Sri Lanka

Vannacht om 3:00 klapte alle stroom uit, en daarmee ook de airco. Toch een onverwacht warm momentje. Pff binnen enkele minuten was het, met recht tropisch warm in de kamer en uiteraard pikkedonker. Op de tast naar mijn koffer gelopen om de meegenomen zaklamp op te snorren. Het is een ledlamp maar echt veel licht kwam er niet uit. Na ca. 15 minuten sprongen het hallampje en de airco weer aan, maar ondertussen was ik klaarwakker. Beetje gelezen op mijn tablet en tegen de ochtend toch weer in slaap gesukkeld. Toen de wekker ging had ik een niet al te best humeur, naar mijn smaak was het echt veel te vroeg, na de lauwe douche was mijn vakantiemood weer aanwezig en na het heerlijke ontbijtbuffet had ik echt weer zin in het programma. Eerst naar het complex van de koningsstupa. De grootste en mooiste stupa die er op Sri Lanka te vinden is. Een stupa is een ronde, enorme massieve koepel, opgebouwd uit steen, waar de Boedhisten iedere zondag tot Boedha komen bidden en er ook offers in de vorm van prachtige bloemen en eten brengen. Er heerst ook hier een strenge controle op je kleding. Schoenen uit en schouders en enkels bedekt. Ik was zo druk in de weer met fotograferen van de stupa dat ik mijn vestje vergat aan te trekken. Ik werd dus even streng toegsproken door een militair... Alle tempel- en stupacomplexen worden bewaakt. Bij de de koningsstupa waren we getuige van een enorme processie waarbij met muziek en de offers ook een enorm oranje lint door honderden in wit geklede mensen boven hun hoofd richting de stupa werd gedragen. De eerste dragers gingen voor de stupa, links langs, liepen er zo omheen en brachten dus in totaliteit de rondte om het begin van het lint naar een paar boedhistische monniken. Zodoende werd er bij de al hangende oranje linten weer een offerlint geknoopt, alsof de stupa als een kadootje werd ingepakt. Tussendoor werd er door heel veel Sri Lankanen gebeden of eerbiedig naar de stupa geknield. Het was prachtig om daar getuige van te zijn. Zeg maar 90% van de aanwezigen waren Boedhisten en dan nog een handje vol toeristen. Op zondag gaan de meeste Boedhisten in het wit gekleed, als teken van reinheid.

Na deze stupa volgden er nog 4, waar we gelukkig met de bus heenreden. De laatste heb ik vanuit de bus gefotografeerd. Naar mijn mening was het wel mooi geweest en een beetje to much. Na een lekkere lunch werd nog een klein tempelcomplex aangedaan en toen hop weer naar ons hotel.

Net weer een poging gedaan om foto's van mijn fototoestel naar het tablet te downloaden, maar wederom mislukt. Wat in Vietnam zo vlekkeloos verliep, blijkt hier helaas een stuk lastiger. Gelukkig heb ik veel met mijn tablet gefotografeerd, dus zo eens kijken of ik wat foto's kan toevoegen.

1. Marja:
    3 juni 2018
    Mooi verhaal weer. Jullie maken echt een hoop mee! Al een beetje leuk contact met jullie mede toeristen? Ook voor Danie?
  2. Marja:
    Leuke foto’s trouwens!!!
  3. Lisa:
    3 juni 2018
    Wat een mooie foto's en wat heerlijk schat om je van zover te kunnen zien.
    Vandaag heb ik met Bep en Elly koffie gedronken bij Bep.Bep ging meteen op haar tablet kijken of ze jullie ook kon vinden,maar ik kon haar niet genoeg inlichtingen geven.dus het feest ging niet door.IK moet het van de week nog eens aan Kai vragen,hij heeft ook drie gouden handjes,net als Rob,die zoekt het6 wel voor mij op en dan kan Bep het ook volgen(als je het goed vindt tenminste???") Tot de volgende keer/groetjes aan jullie drietjes,oma
  4. Fam melger heemstede:
    ziet er mooi uit